Si estoy sometido a la necesidad, no soy libre. José Mujica (Expresidente de Uruguay)

martes, 17 de abril de 2018

Y un curiosísimo reloj de Sol, que no lo es.

Miren ustedes que lo he visto cien y una vez más. Que siempre me llamó la atención, pero como a todo lo que tienes cerca y seguro, no le di más importancia. Miren ustedes que me paré en más de una ocasión a visionar aquello que se me daba tenía otra lectura, pero que mi vagancia especulativa no dejaba investigar.
Se trata de un original reloj de sol en donde la Ciencia dialoga con el Tiempo en forma de anciano barbudo (me recuerda a álguien), con alas y guadaña, en los dos relojes, el de esfera (que marca las horas solares), y el de arena. Mientras, la Historia escribe un verso de Ausonio : (1)” Uranie coeli motus scrutatur et astra “.  
El reloj es un vertical circular, y se orienta al norte. Marca en números romanos desde las 12 a las 4 de la tarde y lo curioso del gnomon, en forma de ángulo recto,  es que está cogido por la mano de la Ciencia. 
(1) Urania observa el movimiento de los cielos y los astros
Porxos d´En Xifré. Barceloneta


Mirin vostès que ho he vist cent i una vegada més. Que sempre em crido l’atenció, però com a tot el que tens a prop i segur, no li vaig donar més importància. Mirin vostès que em vaig parar en més d’una ocasió a visionar allò que se’m donava tenia una altra lectura, però que la meva vagància especulativa no deixava investigar.
Es tracta d’un original rellotge de sol on la Ciència dialoga amb el Temps en forma d’ancià barbut (em recorda a algú), amb ales i dalla, en els dos rellotges, el d’esfera (que marca les hores solars), i el de sorra. Mentre, la Història escriu un vers d´Ausonio : (1)” Uranie coeli motus scrutatur et astra “.
El rellotge és un vertical circular, i s'orienta al nord. Marca en nombres romans des de les 12 a les 4 de la tarda i el curiós del gnòmon, en forma d'angle recte, és que està agafat per la mà de la Ciència.
(1) Urania escruta el moviment del cel i els estels.
Porxos d´En Xifré. Barceloneta

  PD: Josep Ma Oliver, de l'Agrupació Astronòmica de Sabadell, ens va oferir el passat dia 27 de febrer, a la seu de la SCG, una interessant dissertació sobre l'origen i la història d'Urània, la musa de l'Astronomia. El fet que l'astronomia tingui la seva pròpia musa, demostra la importància que aquesta ciència ha tingut per a la humanitat durant milers d'anys.
El conferenciant ens va conduir a través de diferents cultures, des d'Egipte i Grècia fins a l'era moderna, on ens vam aturar a finals del segle XIX i principis del XX, època en què Urània va gaudir d'un nou esplendor i va exercir de nou la seva influència i inspiració sobre grans científics, com ara Camille Flammarion o el nostre mecenes Rafel Patxot.
Després de revisar les diferents representacions d'Urània que s'han conservat fins als nostres temps, ja sigui en frescos, pintures, gravats o escultures, es va estudiar en detall el conjunt escultòric que remata els porxos d'en Xifré, a Barcelona, on una bellíssima Urània està representada amb les busques del rellotge a la mà, al costat de Cronos, enllaçant d'aquesta manera l'Astronomia i el Temps. La inscripció en llatí "Urania coeli motus scrutatur et astra" completa el conjunt. Sens dubte, la millor representació d'Urània que avui dia encara es pot contemplar.



15 comentarios:

  1. pasmaico me quedo! como se lo curraban antes, ahora te ponen un digital y tira palante.

    Salut

    ResponderEliminar
  2. Un gran despliegue escultórico y escenográfico para enmarcar la "joya" de la corona. Una reflexión acerca del tiempo que pasa.
    Un abrazo, Miquel.

    ResponderEliminar
  3. Pero bueno, ¿cómo no haber contemplado antes ese despliegue simbólico? Francamente espléndido, sí.

    ResponderEliminar
  4. Demasié pal body, FRANCESC, no pensis que tots saben el perqué de aquet rellotje, molt curiós la seva historia.
    salut

    Una reflexión, si CAYETANO GEA, y mira que la muerte está bien representada.
    salut

    Porque pasa desapercibido dado lo alto que está, FACKEL, pero es bello de narices y además es portador de una historia para reflexionar, que dirían los del diseño de las palabras.
    salut

    ResponderEliminar
  5. Jo! es verdad, la de preciosidades que nos perdemos por no fijarnos un poquito .. menos mal que si de relojes de sol se trata ahí están tus ojos para ver lo que nadie más nos enseñaría ... mil gracias MIQUEL!

    Una curiosidad ¿ porqué el palito que marca las horas es un ángulo recto ? ¿qué marca la hora? ¿la sombra vertical o la horizontal? .. es para no liarme al ver a hora que luego siempre llego tarde ; )

    Muchos besos y feliz día! aquí por fin luce el sol después de meeeses y meses nublados ; )

    ResponderEliminar
  6. No hay nada que marque la hora. Es un falso reloj de sol. Marca a poniente cuando se ha de mirar Levante, MARÍA. Geometría, MARÍA, es la Ciencia, esa es la función del palito.

    Es un reloj de sol que no lo es, tal como pone la explicación.
    Es una pascastrinación, como se dice hoy en día.
    Un abrazo
    salut

    ResponderEliminar
  7. Tienes toda la razón, habré pasado por allí centenares de veces y no me había fijado en el conjunto y su composición.

    Aunque la intención de colocarlo a poniente no queda nada clara.
    Quizás sea una advertencia de que el tiempo tan solo es una ilusión humana,y que su auténtica dimensión la dá el cosmos.

    ¡¡ Vamos, que no nos dará la hora y ni puñetera falta que nos hace !!, Que a ver si despabilamos.

    Un abrazo.

    ResponderEliminar
  8. Por ahí va el asunto, RODERICUS, sino porqué se habría de poner este conjunto alegórico en contra precisamente de lo que es la hora solar.
    Hay mucho más de lo que parece decir.
    Creo que nos indica que todo es humo.
    Un abrazo

    ResponderEliminar
  9. Fa anys vaig llegir un article sobre aquest rellotge, malauradament no l'he trobat, sembla que Bassegoda havia explicat que hi havia la intenció d'instal·lar un observatori astronòmic al terrat de l'edifici i que no es va arribar a realitzar, però que tindria relació amb tota la simbologia, de fet aquest edifici és una mina, sempre trobes algun detall que t'havia passat per alt.

    ResponderEliminar
  10. Us linco l'article, de l'any 1925, per cert, on menciona el rellotge i altres curiositats sobre l'indret.

    http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1925/09/17/pagina-5/33259214/pdf.html

    ResponderEliminar
  11. Si no estic equivocada als rellotges de sol el XII es a baix, sembla que més aviat hi havia la intenció de qué fos un rellotge convencional, pel que fos no es va acabar d'instal·lar.

    ResponderEliminar
  12. Gracias CHORDI
    Un abrazo

    Algo así ens van explicar, JÚLIA. Moltes gracies per l´enllaç, fantástic. I si, completament d´acord, "aquest edifici és una mina"...i esperat, que Xifré resesva sorpreses. jo ho veuras.
    Una abraçada.
    Salut

    ResponderEliminar
  13. Esos relojes tan ornamentados tenían su sentido, pocos tendrían un reloj propio, así que saber, leer las horas era un privilegio. No me extraña que se construyeran con mimo y, en algunos casos con ganas de pasar a la posteridad artística.
    El edificio es digno de contemplación y merece una buena inspección visual.

    Abrazo

    ResponderEliminar
  14. Cierto, AMALTEA.
    Iremos al Siete Puertas primero... si te parece, y después hablaremos...pero primero a yantar , que allí se come bien, o ¿porqué no ? al Carballeira, que está detrás y es fantástico ¡
    Un abrazo

    ResponderEliminar

Un funicular de 1929. Montjuïc

  S e construyó en los talleres de los «Estrada» de Sarrià; si les comento que su validez como funicular en Barcelona duró lo que la Exposic...