TENGO VERGÜENZA, POR LO TANTO EXISTO. (A. Sartre)

miércoles, 25 de agosto de 2010

1952. Fin del racionamiento en Barcelona


Se acabaron las cartillas, los sellos y las firmas, pero como no había dinero, daba igual que daba lo mismo.
La foto al menos es digna de exponerse. La máquina expendedora de aceite a granel. La "damajuana", que no era más que una garrafa de vidrio cubierta de cáñamo. Los empleados detrás de la tienda. El reciclaje obligado, pués todo se reutilizaba.
Afortunadamente...recuerdos.
La foto está hecha en 1952. No puedo ofrecerles el barrio donde está tomada.

S'han acabat les cartilles, els segells i les signatures, però com que no hi havia diners, donava igual que donava el mateix. La foto almenys és digna d'exposar. La màquina expenedora d'oli a granel. La "damajuana", que no era més que una garrafa de vidre coberta de cànem. Els empleats darrere de la botiga. El reciclatge obligat, després tot es reutilitza. Afortunadament ... records. La foto està feta el 1952. No puc oferir-los el barri on està presa.

6 comentarios:

Júlia dijo...

Recordo molt bé aquestes màquins per mesurar l'oli a granel, m'agradava veure com funcionaven, quan era petita. L'oli de vegades anava escàs encara i calia cuinar amb llard, cosa que no m'agradava gens. La torradora i el mmolinet de cafè, la mesuradora d'oli i el ram de plàtans conformaven el paisatge dels 'colmados' o de 'ca l'adroguer' amb una olor molt característica, barreja de tot plegat.

Por cierto, el exceso en envases nos va a echar de casa un día de estos.

el bandero dijo...

Molt curios el concepte de "damajuana"!

Miquel dijo...

Aixó, JÚLIA, era ecologisme pur. Y si, BANDERO, damajuana se le sigue llamando en Canarias y en Aragón. Salut

Shandy dijo...

En los tiempos del racionamiento, para los que tenían dinero había la posibilidad del "Estraperlo".
Damajuana es una palabra preciosa, ¿De dónde vendra tan aristocrático nombre para una sencilla garrafa?

Miquel dijo...

Creo SHANDY, que por su forma. En castellano regio (soy catalán pero me encanta Cervantes), digo, en castellano regio y en aquellos tiempos , s XVI, XVII, XVIII y XIX largos, una dama debía de ser oronda , si. Si oronda, gruesa, entrada en carnes, fornida, sobrada en kilos, lograda en adobos...era lo que sigificaba plenitud, seguridad, establisment, calidad de vida, en una palabra. Por eso, no me cabe duda, que antropologicamente (esto ha quedao bordao), damajuana es el simil de algo que tiene cierto renombre. No te rias, Shandy ( ya lo hago yo), pero no me negarás que voy algo encaminado...jajajaja...un abrazo desde la tierra de los "diferentes" jajajaja ...ayy Señor, si nos creastes a tu imágen y semejanza, ¡ menudo cacho animal que estás hecho ¡ jajajajaja...salut

surfzone dijo...

Aquest dilluns va acabar Sota terra, el programa d'arqueologia de TV3. Van anar a fer una prospecció arqueològica a l'abocador de Vacarisses. Es va veure perfectament la trista evolució des del reciclatge integral cap a comprar, usar i llançar i tornar a comprar, el cicle sense fi :-(