TODOS SOMOS PERDEDORES, SÓLO ES CUESTIÓN DE TIEMPO DESCUBRIRLO.

viernes, 14 de septiembre de 2012

Las iglesias románicas de Terrassa..

No tengo por costumbre marchar de los páramos de mí Barcelona. Pero no puedo por menos que ponerles algo que no tiene parangón en Europa. Un trío de iglesias con tanto valor moral como intrínseco. Si un domingo tienen ganas de ver algo diferente, arquitectonicamente bello y conmovedor, se me acercan. Les dejo, para que las descubran, la portada de un libro impreso en 1929 (si, cuando Primo de Ribera padre, y en catalán -curiosidad sin duda alguna-). Les añado un plano de las tres iglesias del mismo libro. Y les adjunto las tres iglesias. La primera es la de Santa María; la segunda el batipterio de Sant Miquel; la tercera, la iglesia de Sant Pere..Les adjunto también, una foto conjunta del 1900, cuando aquello era campos yermos...Por favor, les hablo de una arquitectura que va desde el S V aC, hasta el medioevo, o sea IX dC. Todo un conjunto espectacular...y al ladito de casa....................................................No tinc per costum marxar dels erms de la meva Barcelona. Però no puc per menys que posar-los alguna cosa que no té parangó a Europa. Un trio d'esglésies amb tant valor moral com a intrínsec. Si un diumenge tenen ganes de veure alguna cosa diferent, arquitectonicament bell i commovedor, se m'apropen. Els deixo, perquè les descobreixin, la portada d'un llibre imprès en 1929 (si, quan Primer de Ribera pare, i en català -curiositat sens dubte-). Els afegeixo un plànol de les tres esglésies del mateix llibre. I els adjunto les tres esglésies. La primera és la de Santa María; la segona el batipteri de Sant Miquel; la tercera, l'església de Sant Pere..Els adjunto també, una foto conjunta del 1900, quan allò era camps erms...Per favor, els parlo d'una arquitectura que va des del SV aC, fins al medioevo, o sigui IX dC. Tot un conjunt espectacular...i a prop de casa...

13 comentarios:

Galderich dijo...

Sortir a vegades té aquestes sorpreses!

Són una autèntica meravella però no només arquitectònicament sinó els mosaics del terra, les pintures murals i el retaule gòtic... En fi, com dius tu, si algú vol veure alguna cosa diferent ja sap cap a on anar.

Mª Trinidad dijo...

Hola Bon día miquel, pero que maravilla de iglesias románicas, me gustan, aquí te envío mi iglesia románica de cuando era yo mmuy pequeña , espero que no te importe, cuando puedas vas a esta de Santa Maria de Barberá, ahí justo al lado de La Románica está el cementerio y detrás tiene unas vistas preciosas del rio Ripoll, visita Sabadell cuando puedas te gustará mucho.
Un beso Miquel por este post tan romántico, me ha encantado.

Mª Trinidad dijo...

Se me ha olvidado el enlace de La Románica de Santa María de Barberá, Sabadell.


http://mtvo-lasmentiras.blogspot.com.es/2012/02/la-romanica-iglesia-del-siglo-xii-santa.html

Abrazos y Gracias.

X dijo...

Vaya bellezones. Las iglesias, ermitas y otros templos tienen una belleza completamente irracional. No sé qué es, pero es inevitable fotografiarlas, ¿no?

Francesc Puigcarbó dijo...

Si que són una meravella, hi he anat a més d'un casament i tambè enterrament. Per algu que no coneixi el complex romànic de Sant Pere, val la pena visitar-ho.

salut

Miquel dijo...

GALDERICH Pensava enviar-te el llibre ( un exemplar únic) pel teu bloc, però ho volia posar en l'entrada de de est. Jo fa anys que les conec, quan l'entrar es cap a per el pont i no es pagava, però allò estava mal condicionat. Ho prefereixo així. Salut.

MTRINIDAD : También la conozco, y mucho, trabajé casi 5 años al lado mismo, y es otra maravilla a descubrir. Me estoy replanteando hacer una entrada a la semana de iglesias Románicas del entorno de Barcelona (que haberlas haylas); tenemos tanto y tan bello que no lo sabemos ¡¡¡ salut un beso y gracias por los enlaces ¡¡¡

X : Y otra cosa, como dice GALDERICH , dentro, en la de Santa María, te vas a encontrar con un retablo gótico de Jaume Huget ¡¡¡ único ¡¡¡ o sea, si te gusta el arte, te coges los ferrocatas catalanes, te vajas en Terrassa, coges la rabla Egara hasta el mercado y en el mercado a tu derecha al final ¡¡ facilísimo ¡¡¡ y en una mañana te haces una visita que deja el cuerpo esperanzado de belleza...salut

FRANCESC : Feia que no ho trepitjava almenys 3 anys, està molt bé restaurat i condicionat...i els retaules interiors són de luxe salut

Josep dijo...

Si que es precioso. Aquí en Cataluña la existencia de 3 iglesias era muy corriente en la época prerrománica en los centros religiosos importantes. Solo se ha conservado este ejemplo en Terrassa, aunque se conoce la existencia de las 3 Sedes de Vic, y alguna más que desconozco el nombre, y hoy están todas desaparecidas. Cada edificio debía ser para un uso diferente: uno catedralicio, otro para el parroquial y otro para la capilla funeraria. Miquel, trataré de averiguar el porqué está en catalán. Realmente es extraño.

Salut.

Miquel dijo...

Serían muy importantes tus resultados, JOSEP...Gracias ¡¡ salut

sentir1907 dijo...

De Tarrasa y lo que no es Tarrasa Miquel , ví muchas iglesias del románico en barcelona , en Montmeló la primera jejeje ¡ Saludos ¡
Por cierto ya Dani me ha enviado el carnet de socio de la penya ¡¡
Jose Manuel Marcelo ( osea yo ¡ )
soci nº 55
Penya Espanyolista Pericos Montmeló ¡¡

sentir1907 dijo...

Ya quisieras tu pertenecer a nuestra peña ¡¡ jajajajja

Miquel dijo...

aggggggggggggggggggggggggggggg ¡¡¡ que bárbaro Jose Manuel ¡¡¡ salut

Miquel dijo...

JOSEP , del bloc VIVENCIES, me envía este escrito sobre la escritura en catalán durante ña dictadura de Primo de Rivera padre :

Miquel, ja tinc la resposta a la pregunta del perquè en temps de Primo de Rivera el llibre està en català. La resposta me l'ha donat Ramon Carreté. Té el bloc http://ramoncarrete.blogspot.com.es/ i és entre altres coses historiador, ha editat llibres de documents i territoris. Miquel, és un home que en sap molt!

Salut!



Josep, la dictadura de Primo va suposar la prohibició del català com a llengua oficial de l’administració, l’escola, registres parroquials… i va limitar indirectament (però molt efectivament) el seu ús en actes públics d’associacions privades, pel sistema de no autoritzar els actes que es fessin en català, ja que hi havia censura prèvia. Amb tot, la premsa i el teatre en català (bé que sota una estricta censura de continguts) van continuar existint, i també la publicació d’alguns llibres, sempre sota censura. Un llibre sobre esglésies no és estrany que passés la censura; l’Església d’aquell temps era catalanista, tot i que cooperava amb el règim, i així sota el seu paraigua es podien anar fent coses.

http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana/menuitem.be2bc4cc4c5aec88f94a9710b0c0e1a0/?


Gracies JOSEP ¡¡¡ un altra dubte satisfeta ¡¡ salut

Mª Trinidad dijo...

Pues mira que bien , no sabía que habías trabajado cerca de la Románica, en Santa María de Barberá, así pues ya la conoces en vivo, la mar de bien, ahora ya lo sé ,muchas gracias y BFDS.